- Het containerschip Ever Given ligt nu in het Grote Bittermeer, een deel van het Suezkanaal, om geïnspecteerd te worden.
- De autoriteiten proberen erachter te komen of het schip nog zeewaardig is en wat er met de lading moet gebeuren als dit niet het geval is.
- Het 220.000 ton wegende schip vervoert zo’n 20.000 containers.
Het pas vlot getrokken containerschip Ever Given wacht in een meer waar het Suezkanaal doorheen loopt op inspectie. Kan het schip nog varen? En wat moet er met de lading gebeuren als dit niet het geval is? Over die vragen buigen de Kanaalautoriteiten zich nu.
De 220.000 ton wegende en 400 meter lange Ever Given werd maandag vlotgetrokken nadat het zes dagen geleden aan de grond liep en alle verkeer op de cruciale handelsroute blokkeerde.
Sleepboten en baggerschepen werkten dag en nacht onafgebroken door en kregen het schip eindelijk los. Daarna werd het naar het Grote Bittermeer gesleept, waar het Suezkanaal doorheen loopt.
Evergreen, het bedrijf dat het schip leaset, schreef maandag in een verklaring dat gekeken wordt in hoeverre het nog zeewaardig is en haar reis naar de initiële eindbestemming Rotterdam kan voortzetten.
De vaartijd tussen het Suezkanaal en Rotterdam kan variëren van ruim een week tot meer dan twee weken, onder meer afhankelijk van de snelheid van een schip.
Bij de Rotterdamse containerterminal ECT zijn ze voorbereidingen aan het treffen voor de toestroom van de schepen uit het Suezkanaal. Volgens een woordvoerder van ECT kan het afhandelen van een groot containerschip als de Ever Given wel een paar dagen in beslag nemen.
Overigens dreigt vakbond FNV met stakingen in de Rotterdamse haven als de vloot vanuit het Suezkanaal aankomt. Volgens vakbondsbestuurder Niek Stam van FNV kunnen sjorders, die containers vastmaken en lossen, het werk neerleggen om de eisen voor een betere cao kracht bij te zetten.
Stam zegt dat ze betere regelingen voor zwaar werk willen en dat het pensioenakkoord negatief uitpakt voor de havenarbeiders die in ploegendiensten werken. De overheid moet volgens hem ruimte geven voor aanpassingen van bepaalde wetgeving bij vervroegd pensioen. Maar er is nog geen reactie uit Den Haag gekomen, dus zijn acties mogelijk om de druk op te voeren, aldus Stam.
20.000 containers van de Ever Given moeten naar Rotterdam
De Ever Given heeft een capaciteit van 20.000 containers en was volledig beladen toen het zich in de kanaalwal boorde. Volgens luitenant-generaal Osama Rabie, die aan het hoofd staat van de Suez Canal Authority (SCA), is de lading van het schip intact, meldt persbureau Reuters.
"Uit een eerste inspectie bleek dat het schip een stukje kon varen en dat de lading onbeschadigd was. Een tweede inspectie zal grondiger zijn en moet uitmaken in hoeverre het schip averij heeft opgelopen", zet Rabie.
Als de Ever Given haar reis niet kan voortzetten is het onduidelijk wat er gaat gebeuren. Het overplaatsen van de lading kan een zeer arbeidsintensief proces zijn.
Ook veel van de schepen die door de Ever Given zijn opgehouden, bevinden zich in het Grote Bittermeer. In totaal wachten zo'n 400 schepen op het moment dat ze hun reis kunnen voortzetten. Rabie denkt dat de achterstand in drieënhalf dag opgelost is, meldt Reuters.
Intussen lopen maritieme verzekeraars zich warm voor het ware stuwmeer aan claims dat wacht, schrijft Lloyd's List. De kosten van de vertraging worden geschat op zo'n 400 miljoen dollar per uur, (omgerekend 340 miljoen euro).
Ook is het onderzoek naar de oorzaken van het ongeluk begonnen. De Internationale Maritime Organisatie heeft de hand gelegd op de datarecorder van het schip, het maritieme equivalent van de black box. Naar verwachting zal ook de Suez Canal Authority binnenkort een eigen onderzoek starten, meldt Lloyd's List.